DigiPlex

submenu

DigiPlex praise Sustainable Project of the Year at prestigious Swedish CIO Awards

19 December 2017

CCO Lars Tisen handed out the award to Moderna Försäkringar at the yearly CIO Awards gala. Moderna Smart Flex is an innovative technical solution that rewards safe, green driving with a lower car insurance.

DigiPlex, Nordens ledande datacenterföretag, har delat ut priset Årets hållbara projekt till Moderna Försäkringar och deras tjänst Moderna Smart Flex. Priset delades ut vid den årliga CIO Awards galan, som ägde rum på Berns Salonger i Stockholm igår.

- Det är med stor glädje som vi delar ut årets pris till Moderna Försäkringar och deras Moderna Smart Flex. De har visat såväl kreativitet och engagemang som förståelse för de miljöutmaningar som finns med biltransporter. De har därtill, mycket klokt, kopplat det till sin egen verksamhet, försäkringar, och tagit fram en tjänst som har potential att förändra vårt beteende bakom ratten, säger Lars Tisén, försäljningschef på DigiPlex.

Moderna Smart Flex innebär att den som kör sin bil lugnt, miljövänligt och säkert premieras med avsevärt billigare bilförsäkring. Det tekniska fundamentet i tjänsten är en box som installeras i bilen och som mäter hur den körs. För kunden innebär det i slutändan att försäkringspremien baseras hur bra – och miljövänligt - man kör i realtid.

Liksom bilindustrin så är datacenterindustrin mycket energikrävande och står idag för tre procent av världens energiförbrukning och två procent av koldioxidutsläppen. Valet av datacenter är därför avgörande i ett företags miljöarbete.

- Hållbarhet är en del av DigiPlex DNA. CIO Awards och Årets hållbara projekt är ett utmärkt tillfälle att sätta fokus på vilken stor inverkan på miljöfrågor it-chefer, som många gånger är de som väljer datacenter, faktiskt har. Galan samlar 250 till 300 it-chefer från Sveriges största bolag så det är en bra plattform för oss att öka medvetenheten i branschen kring den här viktiga frågan, säger Lars Tisén, försäljningschef på DigiPlex.

DigiPlex datacenter i Upplands Väsby, norr om Stockholm, drivs uteslutande på förnybar el och är ett av världens mest gröna och energieffektiva datacenter. DigiPlex har vunnit en rad utmärkelser för sitt omfattande innovations- och miljöarbete såsom “Critical Environment Future Thinking Award” på det årliga DCD Awards. Priset gällde DigiPlex så kallade ”Concert Control”-system, en egenutvecklad sofistikerad styralgoritm. Concert Control ger kunderna ytterligare 10 procent i energibesparing utöver de besparingar de redan gör med DigiPlex flerfaldigt prisbelönta luft-till-luft kylningslösning.

Read the press release in Swedish here.

Mail or Print: /